Titulinė skaidrė
Teismo sudėtis
Devizas
Vytis
En
En

Naujienų archyvas

Informacija atnaujinta: 2015-12-16 09:50

Žemės gelmių įstatymo nuostatos, susijusios su taikant hidraulinį ardymą susidariusių atliekų palikimu žemės gelmėse, neprieštarauja Konstitucijai

2015-12-16

Konstitucinis Teismas šiandien priimtame nutarime pripažino, kad Žemės gelmių įstatymo 11 straipsnio 2 ir 4 dalių nuostatos tiek, kiek jose nustatyta, kad hidraulinio ardymo būdu atliekant žemės gelmių tyrimus ir (arba) naudojant žemės gelmių išteklius susidariusios kasybos pramonės atliekos gali būti Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka paliekamos dirbtinėse žemės gelmių ertmėse, neprieštarauja Konstitucijos 53 straipsnio 3 daliai ir 54 straipsnio 2 daliai (jose įtvirtinta, kad valstybė ir kiekvienas asmuo privalo saugoti aplinką nuo kenksmingų poveikių; įstatymu draudžiama niokoti žemę, jos gelmes, vandenis, teršti vandenis ir orą, daryti radiacinį poveikį aplinkai bei skurdinti augaliją ir gyvūniją).

Konstitucinis Teismas nagrinėjo bylą pagal pareiškėjos Seimo narių grupės prašymą. Pareiškėjos abejonės ginčijamo teisinio reguliavimo atitiktimi Konstitucijai susijusios su hidraulinio ardymo taikymu išsklaidytųjų angliavandenilių (skalūnų dujų ar skalūnų naftos) tyrimui ir gavybai. Pareiškėjos nuomone, hidraulinio ardymo būdu tiriant ir išgaunant šiuos žemės gelmių išteklius neužtikrinama galimo neigiamo poveikio aplinkai ir žmonių sveikatai prevencija ir kontrolė.

Konstitucinio Teismo nutarime pažymėta, kad valstybė turi konstitucinę priedermę užtikrinti žemės gelmių, kaip visuotinę reikšmę turinčios ir išimtine nuosavybės teise valstybei priklausančios nacionalinės vertybės, apsaugą ir racionalų naudojimą. Todėl gali būti nustatytas ypatingas žemės gelmių apsaugos ir naudojimo santykių teisinis reguliavimas, įskaitant specialias su žemės gelmių naudojimu susijusios ūkinės ir kitokios veiklos sąlygas, ribojimus ir draudimus.

Nutarime pabrėžta, kad įstatymų leidėjas, formuodamas valstybės ekonominę, kartu ir žemės gelmių naudojimo, politiką, pagal Konstituciją su žemės gelmių naudojimu susijusią ūkinę ir kitokią veiklą, galinčią kelti grėsmę aplinkai ir žmonių sveikatai, privalo reguliuoti taip, kad būtų suderintos skirtingos konstitucinės vertybės (asmens ūkinės veiklos laisvė ir iniciatyva, sąžiningos konkurencijos laisvė, vartotojų interesų apsauga, žmonių sveikatos ir aplinkos apsauga), taip pat būtų užtikrinti ekonominiai valstybės interesai, be kita ko, energetikos sistemos saugumas ir patikimumas, įskaitant galimybę gauti energijos išteklių iš įvairių šaltinių. Įstatymu turi būti sudarytos reikiamos teisinės prielaidos apsaugoti aplinką ir žmonių sveikatą nuo galimo kenksmingo šios veiklos poveikio, užkirsti kelią galimai žalai aplinkai ir žmonių sveikatai atsirasti. Įstatymų leidėjas, be kita ko, turi įgaliojimus apskritai uždrausti vykdyti tam tikrą su žemės gelmėmis susijusią veiklą, galinčią kelti grėsmę aplinkai ir žmonių sveikatai, kaip antai naudoti tam tikrus žemės gelmių išteklius ar taikyti tam tikrą jų tyrimo ar gavybos būdą (technologiją).

Konstitucinis Teismas pažymėjo, kad, pagal Konstituciją galimas ir toks bendrai tautos gerovei užtikrinti skirtas įstatymų leidėjo nustatytas su žemės gelmių naudojimu susijęs ūkinės veiklos teisinis reguliavimas, kuriuo leidžiama taikyti žemės gelmių tyrimo ir (arba) jų išteklių gavybos būdus (technologijas), galinčius kelti pavojų aplinkai ar žmonių sveikatai. Kartu pažymėta, kad privaloma nustatyti ir veiksmingas priemones, kuriomis būtų sudarytos prielaidos tinkamai apsaugoti aplinką ir žmonių sveikatą, neleisti vykdyti tokios ūkinės veiklos, kuria neišvengiamai būtų padaryta žala aplinkai ir žmonių sveikatai. Šiomis priemonėmis turi būti užtikrinta, kad, be kita ko, būtų įvertintas galimas su žemės gelmių naudojimu susijusios ūkinės ir kitokios veiklos poveikis aplinkai, nustatytos aplinkai ir žmonių sveikatai apsaugoti skirtos šios veiklos sąlygos ir vykdoma veiksminga tokios veiklos (įskaitant technologinių reikalavimų laikymąsi) priežiūra.

Šiame nutarime konstatuota, kad Žemės gelmių įstatyme ir kituose įstatymuose yra nustatytos priemonės, skirtos žmonių sveikatai ir aplinkai apsaugoti (privaloma atlikti planuojamos vykdyti žemės gelmių išteklių tyrimo ar gavybos poveikio aplinkai vertinimą; ši veikla gali būti vykdoma tik gavus atitinkamus leidimus ir laikantis nustatytų reikalavimų; būtina kompetentingas institucijas informuoti apie šios veiklos metu numatomas naudoti ir naudojamas medžiagas ir kita). Šiomis priemonėmis yra sudarytos prielaidos, hidraulinio ardymo būdu tiriant žemės gelmes ir (arba) naudojant jų išteklius (tarp jų – išsklaidytuosius angliavandenilius) susidariusias atliekas palikus dirbtinėse žemės gelmių ertmėse, nepakenkti žmonių sveikatai ir aplinkai (įskaitant žemės gelmes, požeminio ir paviršinio vandens telkinius, geriamąjį vandenį); nėra pagrindo teigti, kad šios priemonės yra nepakankamai veiksmingos.

Konstitucinis Teismas konstatavo, kad, įstatymuose nustačius priemones, kuriomis sudaromos prielaidos hidraulinio ardymo būdu tiriant žemės gelmes ir (arba) naudojant jų išteklius nepakenkti aplinkai ir žmonių sveikatai, ginčijamu teisiniu reguliavimu nėra pažeidžiami iš Konstitucijos kylantys aplinkos ir žmonių sveikatos apsaugos reikalavimai.